Debat sobre MOOC/COMA a la UNED.

UNEDDimarts passat vaig tenir la oportunitat d’assistir a una sessió sobre MOOC a Madrid, les VI Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED. A les 9 en punt era a Madrid, cap a la UNED, a on arribava just per començar la primera de les sessions plenàries.

Realment va valer la pena l’estona de cotxe/tren/metro. TimTim_Uned Read, Director de UNED abierta, i Daniel Torres Director de CSEV, varen donar una visió del cursos MOOC/COMA. Diferents idees claus varen anar sortint. Està clar que actualment les universitats s’han trobat una forma d’oferir prestacions a un preu molt més baix. La societat vol formar-se, la universitat té el coneixement, per tant hem de innovar si no volem “morir”. Un dels comentaris més repetits, d’aquí a uns temps només quedaran algunes universitats, aquelles que hagin estat capaces d’innovar. Es clar, aquest comentari era dit per la UNED, que realment han d’apostar per aquest tipus de ensenyament. No crec que les Universitats més territorials, com és el cas de la UdG ens hi veiem tan i tan afectades, vull creure que no, de totes maneres aquí estem, debatent el tema.

Un altre tema recorrent durant totes les jornades va ser el tema de les certificacions. Com certifiquem que realment és el participant que ha portat a terme l’avaluació? La UNED defensa que el seu model, al final hi ha d’haver una part presencial. Tot i això espero que es trobi una fórmula millor que la que tenim actualment en els nostres MOOC’s. També és important poder donar diferents tipus de certificacions, depenent del grau de superació de les activitats. Serviran aquestes certificacions per avaluar competències i per tant convalidar assignatures de graus o màsters actuals? Gran tema per debatre, però sembla que la Georgia Tech ja està portant a terme cursos Master oficials via MOOC. Què vindrà després?

Estem en un moment que potser més que la certificació el que necessitem és reputació. Segons Tim Read està clar que si en el CV hi diu que has fet un MOOC no farà que et donin una feina, però potser sí que et dóna accés a l’entrevista!

Taula_UnedUna parell de taules rodones varen donar una visió real a com muntar un MOOC, inconvenients i avantatges que ens hi podem trobar, des d’un punt de vista de coordinadors, curadors, facilitadors i alumnes. Vaig trobar-me amb un professorat que ja fa temps que treballa en campus virtuals de docència, i per tant la posada en marxa de un MOOC no era, potser, tan laboriós com els que varem fer des de la C4D.

A la tarda, amb tres companys més de la UNED i de la UCM vaig tenir la possibilitat de poder presentar els nostres MOOC’s. Sempre és encoratjador veure que els inconvenient i els dubtes son els mateixos, i que no estem tan i tan lluny d’ells. El debat que es va obrir va donar per molt, però el temps és el temps i no es va poder allargar. Espero que durant les properes jornades ja tinguem més de un interrogant tancat.

Aquesta és la presentació de la C4D/UdG sobre els dos MOOC’s que hem dissenyat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s